Valberedningens förslag till val av styrelse i Intuitive Aerial - Newton Nordic

Valberedningens förslag till val av styrelse i Intuitive Aerial

Valberedningen i Intuitive Aerial (”Intuitive Aerial” eller ”Bolaget”) har i samarbete med Bolagets ledning och rekryteringsföretaget Finnveden Executive tagit fram förslag till styrelse inför årsstämman 14 juni 2018.

Till styrelse förslås Helena Sandermark (omval), Pelle Hjortblad (nyval), Henrik Stangel (nyval) och Magnus Sundelin (nyval). Dessutom föreslås Oscar Öberg adjungeras till styrelsen med målet att i framtiden väljas in som ordinarie ledamot. Pelle Hjortblad föreslås väljas till styrelsens ordförande.

Förslaget stöds av 15,35% av bolagets röster.

Presentation av de nya kandidaterna

Pelle Hjortblad (f 1955) har en lång erfarenhet av att leda företag med internationell verksamhet där fokus varit på försäljning, marknadsföring och organisation. Pelle Hjortblad har bland annat varit vd på Paynova och försäljningschef på Tele2. Han äger och driver idag Toftaholm Herrgård parallellt med uppdrag som managementkonsult. Pelle Hjortblad är idag styrelsemedlem i Stratsys, Webforum Europe, Motion Display (AktieTorget), Trippus Event Solutions samt styrelseordförande i Comintelli och TiksPac (AktieTorget).

• Jag ser en fantastisk potential för Intuitive Aerial på den internationella marknaden. Området TV/media har jag haft mycket kontakt med tidigare och hoppas genom mitt breda kontaktnät också kunna skapa öppningar för affärer, säger Pelle Hjortblad.

Henrik Stangel (f 1963) har en lång karriär inom Bonnier-koncernen bakom sig och har bland annat varit försäljningschef på Bonnier News (DN, Expressen, Dagens Industri), DN och vd på Dagens Industri samt försäljningschef på Posten Sverige. Han har också arbetat i styrelsen för bland annat HittaHem, Fakturino, Hemnet och varit styrelseordförande för Insplanet (First North). Henrik Stangel driver idag egen verksamhet via WizeWays med bland annat rådgivning inom affärsutveckling och försäljning. Henrik Stangel är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

• Under mina år i mediebranschen har jag på nära håll följt förändringen i användandet av nya TV-format och rörligt innehåll som kräver flexibla och kostnadseffektiva tekniska lösningar av hög kvalitet. Jag är imponerad av vad Intuitive Aerial har åstadkommit för att möta dessa behov och ser fram emot möjligheten att tillsammans fortsätta utvecklingen av såväl nya produkter som nya affärer, säger Henrik Stangel.

Magnus Sundelin (f 1976) är grundare och vd i SEO Design som hjälper företag med digital marknadsföring och webbutveckling. Han har också tidigare byggt upp och sålt ett vaktbolag, vilket gett god erfarenhet av personalutveckling och hur man bygger starka team i företag. Magnus Sundelin har studerat till civilingenjör i Maskinteknik på Chalmers Tekniska Högskola.

• Intuitive Aerial är ett högintressant bolag med innovativa produkter av yppersta världsklass. Det är ett relativt litet bolag med oerhörd potential vilket gör mig enormt motiverad att få vara med i dess utveckling och tillväxt framöver. Trots ringa erfarenhet av Intuitive Aerials bransch är jag övertygad om att jag kan bidra med mina erfarenheter kring digital tillväxt, branding och försäljning.

Oscar Öberg (f 1978) är grundare och vd i företaget Softube som säljer musikproduktionsprogram till småföretagare och privatpersoner på en global marknad. Softube har genom att etablera ett starkt varumärke och med effektiv marknadsföring vuxit kontinuerligt sedan starten och omsätter idag drygt 40 MSEK med god lönsamhet. Oscar Öberg är civilingenjör i Datateknik från Tekniska Högskolan i Linköping.

• På Intuitive Aerial ser jag mycket fram emot att hjälpa till att utveckla varumärket och strategin framåt. Jag hoppas kunna få nytta av min erfarenhet från 13 år som vd på Softube, som under den tiden har gått från ett okänt tvåmansbolag till en av dom mest välkända leverantörerna av kvalitetsprogramvara för musikinspelning i världen.

Bakgrund till valberedningens förslag

Valberedningen anser att Intuitive Aerial behöver förstärka styrelsens kompetensprofil inom försäljning via digitala kanaler och byggande av starka varumärken.

Intuitive Aerials produkter har mottagits väl av kunderna och Bolaget har deltagit i en rad framstående referensproduktioner. Målsättningen är att dessa referensproduktioner ska ge ringar på vattnet i försäljningen och att Bolaget ska nå en mycket högre penetration inom sina marknadssegment.

Att sälja Intuitive Aerials produkter på traditionellt sätt med uppsökande verksamhet på en global marknad har dock visat sig vara kostnadsineffektivt och tidsödande. Som en liten aktör på en global marknad är det svårt att komma fram till rätt person i kundens organisation.

Mest kostnadseffektivt har varit att sälja Bolagets produkter genom referenser från andra användare, och förfrågningar som genereras via hemsidan och sociala medier. Genom att förstärka marknadsföringen via digitala kanaler kan Intuitive Aerial bygga ett starkt varumärke och öka intresset för Bolagets produkter på den globala marknaden. På så sätt kan en ”hajp” byggas upp kring produkterna som gör attraktionskraften större för Bolaget och dess distributörer och samarbetspartners.

Valberedningen anser därför att styrelsen behöver ha kunskap som hjälper bolaget att stärka sitt varumärke, öka sin digitala marknadsföringskraft samt vidareutveckla sina befintliga försäljningsprocesser. Vikten av ett starkt varumärke ökar då Bolaget avser att lansera flera nya versioner av NEWTON under 2018 och 2019 som bedöms öka den underliggande marknadspotentialen väsentligt.

Linköping den 31 maj 2018

Valberedningen i Intuitive Aerial AB

Christer Jönsson, Valberedningens ordförande

christer.jonsson@vellenova.se

Robin Kahlbom, vd

Intuitive Aerial AB

Om Intuitive Aerial

Intuitive Aerial är ett svenskt innovationsbolag som utvecklar högteknologiska
produkter för stabilisering och fjärrstyrning av rörliga kameror inom både film och
tv-industrin. Bolaget riktar sig primärt mot tjänste- och uthyrningsföretag som arbetar på uppdragsbasis med inspelning och livesändning av rörliga bilder världen över. Intuitive Aerial erbjuder produktserien NEWTON – kompakta gyrostabiliserade kamerahuvuden samt DOMINION som används för fjärrstyrning av bolagets produkter och kamerasystem från tredje-part. Företaget är även känt för produkten AERIGON – en filmdrönare som lyfter och stabiliserar tunga proffskameror. Under 2017 presenterade bolaget en ny strategi med fokus på marknadsföring och försäljning av NEWTON-serien.Bolaget har sitt säte i teknikinnovativa Linköping med närhet till både Linköpings Universitet och ett av Sveriges ledande startup-kluster. Intuitive Aerial är listat på Nasdaq First North Stockholm sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.