Svensktillverkade drönaren AERIGON använd i produktionen av Taylor Swifts musikvideo "Wildest Dreams" - Newton Nordic

taylor swift

Svensktillverkade drönaren AERIGON använd i produktionen av Taylor Swifts musikvideo “Wildest Dreams”

Intuitive Aerial AB (publ), som tillverkar världsledande multirotorhelikoptrar (i vardagsspråk benämnt drönare eller UAV:er) för den professionella filmindustrin, kan idag avslöja att ett AERIGON™-system användes i produktionen av Taylor Swifts senaste musikvideo “Wildest Dreams”. Produktionsbolaget Natural History Film Unit (NHFU) utrustade sin AERIGON med en RED Dragon-kamera för att fånga några av de svepande klippen från luften som är med i videon.

Den välproducerade videon föreställer en iscensatt filminspelning från 1950-talet på den afrikanska savannen. Den innehåller flera fantastiska lufttagna scener över landskap och djurliv, vilket delvis har möjliggjorts tack vare den unika stabiliteten och lyftkapaciteten hos AERIGON, som gör att filmare kan använda de professionella kamerorna och objektiven som krävs för riktigt högkvalitativ filmning. Materialet som har filmats med AERIGON har använts till videons öppningsscener.

– Vi använde oss av AERIGON för att fånga naturscener för videon, säger Brad Bestelink, regissör och producent på NHFU, baserad i Botswana.
– Vi fick bland annat riktigt bra zebra- och elefantmaterial från UAV:n under de två dagarna vi var ute och filmade.

AERIGON utvecklas och tillverkas av Linköpingsföretaget Intuitive Aerial. Det är den första professionella flygande kameraplattformen skräddarsydd för film- och TV-produktioner som erbjuder den prestanda och precision som krävs för filmning med moderna HD- och UltraHD-kameror. Med marknadsledande lastkapacitet kan filmare idag använda AERIGON tillsammans med i stort sett alla moderna produktionskameror.

AERIGONs gimbal har ett inbyggt avancerat stabiliseringssystem och den styrs tillsammans med kameran och objektivet trådlöst från marken via den nyligen lanserade kontrollenheten DOMINION. AERIGON-systemet har använts i en rad storskaliga filmproduktioner, såsom Disneys Into the Woods och Marvels Avengers: Age of Ultron. NHFU har också använt sin AERIGON i flera högprofilerade naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet.

Taylor Swifts låt “Wildest Dreams” ligger just nu på Billboard Hot Top 100-listan i USA och videon, som är regisserad av Joseph Kahn, har över 90 miljoner visningar på YouTube. Artisten donerar intäkterna från videon till insatser för de vilda djuren via African Parks Foundation of America.

LINKÖPING, 5 oktober, 2015

Emelie Svensson
Marketing & Communications Manager
Intuitive Aerial AB (publ)
emelie.s@intuitiveaerial.com

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION.

Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015.