Ny order placerar Intuitive Aerials produkt NEWTON i Melodifestivalen 2017 - Newton Nordic

Ny order placerar Intuitive Aerials produkt NEWTON i Melodifestivalen 2017

Intuitive Aerials produkter kommer under de fyra nästkommande veckorna att användas för att styra och stabilisera två av kamerorna under sändningar av Melodifestivalen 2017. Detta genom att företaget säkrat ny order på NEWTON från det svenska vajer-kameraföretaget Horisont Camera Solutions AB.

Melodifestivalen är Sveriges största livesända TV-program som ständigt höjer den tekniska nivån för att vara den storslagna TV-show som den är. För att öka den dynamiska närvaron i showen och för att uppnå spektakulära kameraåkningar används specialkameror, dvs fjärrstyrda kameror i rörelse.

Under Melodifestivalens samtliga livesändningar kommer Intuitive Aerials fjärrstyrda kamerahuvud NEWTON, med tillhörande DOMINION kontroll, att användas inom två applikationsområden; rälsinstallation, tillhandahållen av Ljud & Bildmedia till vilka bolaget tidigare sålt ett NEWTON-system, samt i en vajerinstallation tillhandahållen av Horisont Camera Solutions, till vilka vi nu sålt ett NEWTON-system. Den cirka 20 meter långa rälsinstallationen är placerad mitt i publikhavet nära scenen där en åkvagn är utrustad med ett höj- och sänkbart torn. Vajerkameran är installerad högt upp i arenan och går diagonalt över publikhavet i arenan.

– Äntligen har vi kraften vi behöver, och fortfarande i en kompakt och lätt gimbal. Med NEWTON kan vi äntligen lita på att bilden håller horisonten, precis som vårt firmanamn utlovar. Vi vågar nu tillfullo utnyttja vår vajerkamera med full zoom, i hög fart och ändå behålla stabiliteten. NEWTON är ett klart lyft både för vår vajerkamera och för Melodifestivalen, säger Kristian Öryd och Niklas Östling, Horisont Camera Solutions.

Intuitive Aerial har märkt av en ökad efterfrågan av vajerkamera-applikationer, framförallt inom underhållning, sport och eventproduktioner inom TV och Broadcast. NEWTON, byggd på bolagets kärnteknologiplattform, visar här upp marknadsledande prestanda inom segmentet.

– Att medverka i Melodifestivalen betyder mycket för oss. Inte bara för att det är tillfredställande att vara med och bidra till att möjliggöra bättre TV-tittar- upplevelser, utan också för att det ger god exponering av produkten och visar upp dess potential inför det professionella TV-produktions-Sverige. Vi vet av erfarenhet att lyckade resultat driver mot ökad användning av produkterna inom fler TV-produktioner. Det gynnar både oss och våra kunder samt stärker vår position på den skandinaviska marknaden, säger Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial.

Under 2016 sålde Intuitive Aerial 24 NEWTON-system främst till TV-industrin för att styra och stabilisera kameror på räls och vajer-applikationer.

Ina Nehr, Marknads- och Kommunikationsansvarig
ina.n@intuitiveaerial.com

Denna information är sådan information Intuitive Aerial AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari kl 08.45.

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom James Bond SPECTRE, Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser avseende listningen vid Nasdaq First North är G&W Fondkommission.