Newton Nordic har beslutat att genomföra en större kapitalanskaffning om 30 Mkr samt avbryta förvärvet av Influencer Panel Sweden AB - Newton Nordic

Newton Nordic logo white

Newton Nordic AB (”Bolaget”) styrelse har idag fattat beslut om att genomföra en större kapitalanskaffning, dels genom en riktad nyemission om cirka 15 Mkr, dels genom en företrädesemission på 15 Mkr.

Bolaget står idag inför en potentiellt stor tillväxtresa och för att säkerställa nödvändigt tillväxtkapital för detta så genomför Bolaget nyemissioner enligt ovan då ledningen under en längre tid undersökt möjligheten att kunna skala upp Bolagets försäljning av Newton-system i både befintliga marknader och nya marknadssegment. Det nya kapitalet kommer även att ge Bolaget större möjligheter i att bredda sina tjänsteutbud med bland annat en alternativ hyreslösning av sina produkter då det funnits en stor efterfrågan från Bolagets kunder kring en sådan finansieringslösning under en längre tid.

Influencer Panel Sweden AB
Styrelsen har även beslutat att Bolaget helt frångår förvärvet av Influencer Panel Sweden AB då den förväntade synergieffekten av förvärvet inte uppgår till parternas förväntan. Varav vi nu i samråd med säljaren kommit överens om att köpet ska återgå i sin helhet och några aktier kommer därför inte heller att emitteras för Influencer Panel Sweden ABs räkning i motsats till vad som tidigare kommunicerats.

Newton Nordic AB
Bolaget och dess nya huvudägare kommer nu i stället som första åtgärd att fokusera sin verksamhet på Bolagets egna innovationsprodukter och utvecklingen av dessa. Detta sker samtidigt som ledningen med omedelbar verkan flyttar den operativa verksamheten till sitt nya huvudkontor i Göteborg där Bolaget investerar i att utöka sin säljavdelning med siktet inställt på dels nya kundengagemang på etablerade och nya marknader, dels på merförsäljning hos befintlig kundstock. Med sina innovativa produkter kopplat till bevisad tillväxtmodell och numera låga overhead-kostnader ges en positiv prognos på ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmål för Bolaget redan under Q4 2022 och framåt under 2023. Bolagets strategiska och finansiella mål för dess investerare är att bli ett stabilt utdelningsbolag med start under andra halvåret 2023 och framåt.

Riktad nyemission
Teckningskursen i den riktade nyemissionen uppgår till 0.18 per aktie, vilket är en teckningsrabatt om ca 50% från senaste emissionskurs under 2022. Genom den riktade nyemissionen så tillförs bolaget ca 15 Mkr före emissionskostnader. Tecknare av emissionen är investmentbolaget Star innovation Group AB (publ) som har sitt säte i Göteborg. Totalt emitteras 83 333 333 aktier och genomförandet av den riktade nyemissionen är villkorad av den kommande bolagsstämmans godkännande som är planerad att hållas i mitten av november 2022. Efter slutförd nyemission får Bolaget därmed en ny huvudägare i egenskap av Star innovation Group AB (publ) med en representation på cirka 45–50% av Bolagets aktier. Bolagets nya huvudägare föreslår i samband med detta även nyval av styrelse där nuvarande ledamöter avgår. Dessa ersätts med tre (3) nya ledamöter som kommer att väljas in via förslag från valberedningen och Star innovation Group AB (publ).

Kort om Star Innovation Group AB (publ)
Star Innovation Group AB (publ) är ett investmentbolag med fokus på svenska tillväxtbolag och bolaget bedriver en aktiv kapitalförvaltning av både onoterade och noterade värdepapper i syfte att uppnå en hög direktavkastning på eget kapital. Läs gärna mer om bolagets verksamhet på www.sigab.eu.

Företrädesemission
Teckningskursen i företrädesemissionen uppgår till 0.18 per aktie, vilket är en teckningsrabatt om ca 50% från senaste emissionskurs under 2022. Genom företrädesemissionen så kan Bolaget tillföras ca 15 Mkr före emissionskostnader och de fullständiga villkoren kommer att tillkännages marknaden och berörda intressenter via Bolagets kommunikationskanaler.

Extra bolagstämma
Kallelse till extra bolagsstämma kommer inom kort offentliggöras genom pressmeddelande.

Newton Nordic AB
ir@newtonnordic.com