Miljonorder för Intuitive Aerial - Newton Nordic

Miljonorder för Intuitive Aerial

Intuitive Aerial stärker sin position på marknaden genom en integrationsaffär (OEM) med Swedish Chameleon. Affären omfattar 1,4 miljoner kronor i ett första steg.

Swedish Chameleon tillverkar handhållna högkvalitava produkter för kameramontering som används av professionella filmare globalt. Swedish Chameleons produktserie NEWTON är ett stabiliserande kamerastativ som motverkar de skakningar som uppstår när en kamera hanteras. Nästa utgåva av NEWTON kommer att använda specialanpassad stabiliseringsmjukvara från Intuitive Aerial. Mjukvaruintegrationen med Swedish Chameleons produkter gör att professionella kameraoperatörer kan minska den tid det tar att säkert få stabila och vackra kameraåkningar.

– Swedish Chameleons produkter är högkvalitativa, innovativa och har fokus på användbarhet. Att företaget väljer oss framför konkurrerande alternativ till sin nästa generations produkter är bevis på att vår stabiliseringsmjukvara håller den absoluta toppklass som marknaden kräver, säger Intuitive Aerials VD Robin Kahlbom.

– Det absolut viktigaste för oss är att våra kunder kan känna sig säkra med den teknik vi levererar. En stabil och trygg användarupplevelse är precis lika viktig som en stabil bild. Genom att utrusta våra produkter med Intuitive Aerials teknik kan vi höja vår kvalitet inom båda dessa områden, säger Swedish Chameleons VD Guffe Funck.

2014-12-09

För ytterligare information, kontakta:
Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial Tel: +46 73 070 3202
Guffe Funck, VD Swedish Chameleon Tel: +46 707 31 70 16

Om Intuitive Aerial AB:
Intuitive Aerial AB (publ) har ett pågående erbjudande om teckning av units under perioden 24/11 till den 10/12, inför förestående ansökan om listning på Nasdaq First North.

Intuitive Aerial levererar och erbjuder en världsledande lösning som är helt anpassad för den professionella mediebranschen samt möjliggör filmande från luften med lika stabil bild från luften som på marken. Den egenutvecklade kamerastabiliseringen bygger på avancerad reglerteknik baserad på sensordata från elektroniska gyron, accelerometrar och magnetometer vilket ger möjlighet för kreativt och intuitivt skapande. Bolaget har visat en stark omsättningsökning de senaste åren. Under 2013 omsatte Bolaget ca 2,3 Mkr och har januari – september i år omsatt ca 5 Mkr.

Läs mer på www.intuitiveaerial.com

Om Swedish Chameleon:
Swedish Chameleon designar och producerar axelstativ och tillbehör för att möjliggöra ett professionellt resultat vid filmning med DSLR och box style videokameror. Swedish Chameleon är uppskattat för sin goda kvalitet, funktionalitet och design. Bolaget värdesätter möjligheter att bidra till att hålla igång svensk tillverkning och låter aldrig försäljningsmöjligheter få skugga miljöaspekter och kvalitet. Sedan starten 2010 har all produktion skett i Sverige. Bolaget har i snitt omsatt 5 Mkr årligen. Under 2014 började bolaget även utveckla stabiliseringssystem för nämnda kameror men kommer under 2015 rikta in sig på filmindustrin och stabilisering av större och tyngre kamerauppsättningar.

Läs mer på www.swedishchameleon.com