Lyckad premiär för kameraplattformen NEWTON under inspelning av specialavsnitt av "Hellenius hörna" för TV4 - Newton Nordic

Lyckad premiär för kameraplattformen NEWTON under inspelning av specialavsnitt av “Hellenius hörna” för TV4

NEWTON, det nya gyrostabiliserade kamerahuvudet från Intuitive Aerial AB (publ), har använts i sin första stora TV-produktion inspelad i studio. Mediatec Broadcast, ett av Europas mest erfarna broadcasting-företag, använde produkten med stor framgång för ett längre specialavsnitt av TV4:s TV-program “Hellenius hörna” som kommer att sändas i december.

“Helkväll i Hörnan – TV4 25 år” spelades in i en publikfylld tv-studio i Stockholm den 1 november. Detta var det första stora TV-jobbet för NEWTON, som hade en framträdande roll genom hela produktionen. Kamerahuvudet utrustades med en Sony HDC-P1-kamera och ett Canon HJ14-objektiv och integrerades helt med omkringliggande kamerateknik och kontrollrummet. Tack vare sin kraftfulla stabilisering möjliggjorde NEWTON mer kreativa och snabbare kamerarörelser i programmet.

– Vi använde NEWTON på en kameraräls som var monterad i studiotaket och den stora fördelen var att vi kunde pressa systemet att ta stabila bilder som tidigare inte varit möjliga på grund av vibrationer och skakningar, säger Axel Engström, Project Manager på Mediatec Broadcast.

– Intuitive Aerial har med sin nya produkt eliminerat dessa problem och vi är väldigt imponerade av resultatet.

Linköpingsbolaget Intuitive Aerial, som utvecklar och säljer världsledande multirotorhelikoptrar (i vardagsspråk benämnt drönare eller UAS, Unmanned Aerial Systems) och stabiliserade kamerahuvuden för den professionella film- och TV-industrin, lanserade NEWTON inför branschmässan IBC i Amsterdam tidigare i höst.

Engström fortsätter:

– Styrkan med NEWTON är att den är byggd och anpassad för mindre broadcast-kameror för TV-produktion. Ingen har tidigare gjort detta på samma genomarbetade sätt och fått fram en sådan här bra produkt. Den har alla tekniska egenskaper man önskar och dessutom en lätt och slimmad design. På Mediatec ser vi mängder med användningsområden framöver för systemet tillsammans med våra Sony P1- och LDX Compact-kameror.

– Vi är otroligt glada över att premiären och introduktionen av NEWTON på den svenska marknaden blev lyckad och att såväl produktionsbolaget som studioteamet under den här inspelningen var så nöjda med resultatet”, säger Robin Kahlbom, VD på Intuitive Aerial.

– Vi ser en stor potential för den här produkten avseende många liknande applikationer i TV- och broadcasting-sammanhang över hela världen.

– Syftet att medverka på produktioner som dessa är att samla in viktiga referenser, verifiera erbjudandet och inhämta betydelsefull feedback från användare för vidareutveckling och slutförande av produkten inför de första leveranserna till kund. Detta är en viktig milstolpe för såväl produktutveckling som marknadsetablering av NEWTON, avslutar Kahlbom.

Om Hellenius hörna
Hellenius hörna är en svensk talkshow på TV4 som började sändas 2010. Programledaren David Hellenius intervjuar aktuella kända gäster och intervjuerna blandas med komiska sketcher. Under hösten 2015 har säsong sju av programmet spelats in och sänts, med flera av landets främsta skådespelare, artister och sporthjältar som gäster.

“Helkväll i Hörnan – TV4 25 år” kommer att sändas i TV4 den 19 december 2015. I programmet får vi se tillbaka på roliga klipp ifrån kanalens 25-åriga historia med mängder av gäster och härliga återblickar.

Om NEWTON by Intuitive Aerial
NEWTON är ett robust, lättviktigt gyro-stabiliserat kamerahuvud som används inom TV-, broadcasting- och filmproduktioner för att skapa skakfria bilder inom mängd olika applikationer, som exempelvis vajersystem, kranar, vagnar, rälsar och fordon. NEWTON baseras på Intuitive Aerials stabiliseringsteknik utvecklad för drönaren AERIGON, och såväl kamerahuvudet som kameran och objektivet fjärrstyrs med den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Produkten kommer med en mängd unika funktioner som erbjuder enkel, effektiv och pålitlig användning.

LINKÖPING, 10 november, 2015

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robin Kahlbom
Intuitive Aerial AB (publ)

Emelie Svensson
Marketing & Communications Manager
Intuitive Aerial AB (publ)
emelie.s@intuitiveaerial.com

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION.

Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.