Ledande japansk distributör ansluter sig till Intuitive Aerial - Newton Nordic

Ledande japansk distributör ansluter sig till Intuitive Aerial

Under NABShow 2015 ingick Intuitive Aerial AB (publ) och Totsu International Co., Ltd avtal kring distribution av Intuitive Aerials professionella filmdrönare AERIGON.

– Vi har letat efter världens bästa drönarsystem under flera års tid. När vi hittade AERIGON insåg vi att sökandet var över, säger Koichi Ogata, Manager Sales and Business Development, Totsu International Co., Ltd.

Totsu Internationals kunder finns primärt på tre marknader; broadcasting och spel- och reklamfilm, statligt samt polisiära och militära applikationer.

Omsättningen för hela deras verksamhet 2014 var 20 miljoner dollar.

– Ett av våra viktigaste kundsegment är operatörerna som har fullstora helikoptrar med kamerastabilisering. De har ekonomin, de har rätt kundsegment, rätt kvalitetskrav och säkerhetstänk eftersom de är flygbolag. Det gör att Totsu International är perfekta representanter för oss och en viktig samarbetspartner på lång sikt, säger Robin Kahlbom, vd Intuitive Aerial.

Kamerastabiliseringssystem för bemannade helikoptrar såsom Cineflex, Wescam och SHOTOVER är de produkter som efterfrågas av dessa kunder.

Totsu International har sedan 2004 sålt 130 Cineflex-system på den japanska marknaden och innan dess såldes 130 Wescam-system. År 2014 sålde Totsu 13 Cineflex V14 system, vars styckpris är omkring 300 000 dollar.
– Det betyder att de har ett stort antal betalningsvilliga kunder som nu vill köpa drönare i ett av våra viktigaste segment. För dessa kunder är kvalitet och bildstabilitet i absolut fokus och det gör vårt system särskilt lämpligt, säger Robin Kahlbom.

– Vi ser en stor ökning av drönarföretag på vår inhemska marknad och filmindustrin visar ett stort intresse för användandet av drönare vid sina inspelningar, säger Koichi Ogata och avslutar:

– Nu vill vi introducera AERIGON-systemet till våra kvalitetsmedvetna japanska kunder, de efterfrågar de bästa systemen.

Linköping den 23 april 2015

Om Intuitive Aerial AB
Intuitive Aerial AB (publ) levererar och erbjuder en världsledande lösning som är helt anpassad för den professionella mediebranschen samt möjliggör filmande från luften med lika stabil bild från luften som på marken. Den egenutvecklade kamerastabiliseringen bygger på avancerad reglerteknik baserad på sensordata från elektroniska gyron, accelerometrar och magnetometer vilket ger möjlighet för kreativt och intuitivt skapande. Bolaget har visat en stark omsättningsökning de senaste åren.