Kommuniké från årsstämman 2021 i Newton Nordic AB - Newton Nordic

NewtonNordiclogowhite

Kommuniké från årsstämman 2021 i Newton Nordic AB

Årsstämman i Newton Nordic AB (”Bolaget”) ägde rum idag den 30 juni 2022 i bolagets lokaler på adress Lokstallsgatan 8 i Linköping.

Nedan följer en sammanfattning av de huvudsakliga beslut som fattades.

Fastställande av resultat- och balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen såsom dessa intagits i årsredovisningen för räkenskapsåret 2021. Dispositioner beträffande resultatet i enlighet med styrelsens förslag att Bolagets resultat ska överföras i ny räkning och att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2021.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade att inte ge ansvarsfrihet till tidigare styrelseledamöter Per Uno Hjortblad, Johanna Sofia Louise Palmér, Carl Magnus Sundelin, Peter Malte Lundgren och Robin Kahlbom samt att inte ge ansvarsfrihet till den tidigare VD Henrik Lewander.

Stämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet till styrelseledamöterna John Felix Robert Lehner, Joakim Alexander Lundell, Jonna Stina Charlotta Lundell, Emil Eric Christoffer Åkesson och till VD Danjal Kanani.

Styrelse och revisor

Årsstämman beslutade i enlighet med framlagda förslag att: styrelsen ska bestå av tre (3) ledamöter utan suppleanter, ett fast styrelsearvode ska utgå på 150.000 SEK till ordförande och 25.000 SEK till övriga ledamöter som utses på årsstämman samt att inget arvode ska utgå till ledamot som även är anställd i Bolaget, revisorsarvode ska utgå enligt löpande och godkänd räkning, till ordinarie ledamöter omvälja Danjal Kanani, Daniel Daboczy och omvälja Martin Roos som styrelseordförande och till slutet av nästa årsstämma omvälja Johan Isbrand som revisor och Johan Kajser som revisorssuppleant.

Bemyndigande att vidta smärre justeringar

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen, den verkställande direktören eller den styrelsen i övrigt förordnar att vidta sådana smärre justeringar och förtydliganden av de på årsstämman fattade besluten i den utsträckning detta är erforderligt för registrering av besluten.

Newton Nordic AB
ir@newtonnordic.com