Intuitive Aerials produkter ska användas i Idolfinalen - Newton Nordic

Camera operator with a NEWTON stabilized remote head at the live TV broadcast of Idol 2017

Intuitive Aerials produkter ska användas i Idolfinalen

Två NEWTON-system från Intuitive Aerial AB har installerats i Globen för användning under kvällens direktsändning av finalen för TV4:s Idol 2017.

Ikväll, den 8:e december klockan 20:00, direktsänder TV4 finalen av Idol 2017 från Ericsson Globe. Programmet produceras av FreemantleMedia. För att skapa en mer spektakulär tittarupplevelse har bildproducent och produktionsbolag efterfrågat både räls- och vajersystem utrustade med Intuitive Aerials gyro-stabiliserade kamerahuvud NEWTON.

NEP Sweden är huvudansvarig för tv-tekniken under sändningen och har blivit ombedd av bildproducenten att byta ut den kran som ursprungligen planerats framför scen, till en NEWTON-utrustad räls.

– Bildproducenten har positiva erfarenheter av NEWTON och vår kompakta räls från den tidigare svenska produktionen av Eurovision Song Contest 2016, och har varit drivande i att få in den även i Idolfinalen, säger Axel Engström, Projektansvarig på NEP Sweden.

– Den här installationen är så kompakt att den kan placeras mellan stolsraderna i publiken och användas nära scenen utan att vara i vägen för andra kameror. Jag känner inte till någon annan produkt som kunde ha använts på det här sättet. Vi kommer att kunna leverera riktigt snygga åkningar och närbilder ikväll, säger Daniel Hjalmarsson, som är NEWTON-operatör för NEP Sweden.

Produktionsbolaget Freemantle Media har även valt att komplettera sändningen med en NEWTON-utrustad vajerkamera ovanför publiken för att skapa en effektfull upplevelse av både folkhavet och arenans rymd.

– Ökad efterfrågan för NEWTON hos våra kunder gynnar också oss som tillverkare. Det är därmed mycket positivt att höra att både beslutsfattare och slutkunder som kommit i kontakt med produkten tidigare, nu efterfrågar produkten för en bredare användning i fler produktioner, säger Robin Kahlbom, VD för Intuitive Aerial AB

NEWTON-systemen ägs och opereras av de svenska kunderna NEP Sweden AB och Horisont Solutions AB.

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Med egenutvecklad teknik för kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik möjliggörs intuitivt filmande med stabil bild. Bolaget erbjuder NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud som kan användas på applikationer i rörelse, exempelvis på fordon, kranar- räls- och wiresystem. Systemet har använts i flera stora TV produktioner såsom Eurovision Song Contest, MTV Music Video Awards, Kristallen, UEFA Europa League och Red Bull Straight Rhythm. Med bolagets multirotorhelikopter AERIGON erbjuds dessutom ett fjärrstyrt flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom James Bond SPECTRE, Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet.  Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser avseende listningen vid Nasdaq First North är G&W Fondkommission.