Intuitive Aerial utvald att leverera teknik till vajerkamerakoncernen Spidercam® - Newton Nordic

Under IBC (International Broadcasting Convention) som hölls i Amsterdam den 14-19 september, offentliggjorde en av världens ledande vajerkamerakoncerner, Spidercam, att bolaget valt Intuitive Aerial som leverantör av gyro-stabiliseringsteknik till sin senaste produktsatsning, SpiderCam Light.

Spidercam grundades år 2000 och är idag en av världens ledande tjänsteleverantörer av 3D- vajersystem, inom mediabranschen vanligtvis benämnda under samma namn som företaget. Spidercam-systemen gör det möjligt för film- och TV-kameror att förflyttas både vertikalt och horisontellt över ett förutbestämt område, vanligtvis spelplanen för ett sportevenemang som en fotbollsplan eller en tennisbana. Spidercam är en koncern med kontor i Österrike, Tyskland, USA och Australien som löpande levererar tjänster och teknik till världskända, storskaliga produktioner som Olympiska Spelen, Europamästerskap, Champions League och Formel 1.

– Det är en ära att få leverera produkter till ett sådant välkänt bolag som Spidercam, säger Robin Kahlbom VD Intuitive Aerial. I samband med offentliggörandet kommer vårt varumärke och tilltron till vår teknik att stärkas inom TV-branschen.

Spicercams nya produktserie inriktar sig på användning i TV-studiomiljöer som ett alternativ till de kranar som idag oftast används. För att åstadkomma stabilisering av kameran då Spidercam Light-systemet försätts i rörelse kommer dessa att utrustas med ett NEWTON-system från Intuitive Aerial, vilket i sin tur innebär både kommande försäljning och god exponering av bolagets produkter. Detta innebär att samarbetet är både strategiskt viktigt och långsiktigt kommer bidra till att påverka bolagets resultat positivt. Ett tidigt exemplar av den nya produkten användes framgångsrikt under årets sändning av MTV Music Video Awards som hölls den 27:e augusti, där även ett ytterligare NEWTON-system användes på en rälsapplikation av företaget Atlantic Cine Equipment (ACE).

-Vi har fått mycket bra kritik från både producenter och operatörer som medverkade under MTV, vilket känns mycket lovande inför framtiden för denna nya produktsatsning, avslutar Robin Kahlbom.

Intuitive Aerial och Spidercam för parallellt ytterligare dialog kring ett fördjupat samarbete mellan bolagen samt integration inom fler av företagets produkter.

Ina Nehr, Marknads- och Kommunikationsansvarig
ina.n@intuitiveaerial.com

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Med egenutvecklad teknik för kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik möjliggörs intuitivt filmande med stabil bild. Bolaget erbjuder NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud som kan användas på applikationer i rörelse, exempelvis på fordon, kranar- räls- och wiresystem. Systemet har använts i flera stora TV produktioner såsom Eurovision Song Contest, UEFA Europa League och Red Bull Straight Rhythm. Med bolagets multirotorhelikopter AERIGON erbjuds dessutom ett fjärrstyrt flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom James Bond SPECTRE, Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet.  Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser avseende listningen vid Nasdaq First North är G&W Fondkommission.