Intuitive Aerial tar nya order på NEWTON inför sändningen av Eurovision Song Contest 2016 - Newton Nordic

esc_2016_stockholm_nep_rts_aerigon_newton_dominion

NEP Sweden (fd. Mediatec Broadcast) och Rail & Tracking Systems (RTS) har placerat order på två stycken NEWTON system från Intuitive Aerial AB (publ) för användning under Eurovision Song Contest 2016.

NEP Sweden, en av Europas största leverantörer av teknik för event och TV produktioner, har fått i uppdrag av SVT att tillhandahålla broadcast-utrustning för det kommande Eurovision Song Contest 2016. Tre direktsändningar kommer att genomföras; semi-finalerna den 10:e och 12:e maj samt finalen den 14:e maj.

RTS och NEP Swedens NEWTON system kommer att placeras på 10 meter långa rälsinstallationer bestående av en åkvagn utrustad med höj- och sänkbara torn. I samband med de horisontella och vertikala förflyttningarna uppstår svängningar där det med hjälp av NEWTONS gyro-stabilisering ges nya möjligheter att sända live från de båda kamerorna utan distraherande skakningar i bild.

“NEWTON ger oss mycket stadiga bilder och har en lätt och slimmad design – perfekt för våra mindre TV kameror. Det gyro-stabiliserade huvudet utgör tillsammans med våra vidvinkelobjektiv utgör en mycket stark kombination” säger Axel Engström, projektledare på NEP Sweden.

Eurovision Song Contest är en av världens största direktsända underhållningsprogram med cirka 180 miljoner tittare världen över. För Intuitive Aerial har de både ordrarna och den kommande produktionen stor betydelse.

“Vi är mycket nöjda med att NEP Sweden har valt att använda sig av NEWTON under den kommande produktionen av årets Eurovision Song Contest. Vi tar två viktiga steg framåt både genom försäljningarna till RTS och NEP Sweden och det enorma referensvärde som produktioner som dessa skapar inför framtiden.” avslutar Robin Kahlbom, VD på Intuitive Aerial.

Robin Kahlbom
Intuitive Aerial AB (publ)
+46 (0)73 070 32 02

Om NEWTON by Intuitive Aerial
NEWTON är ett robust, lättviktigt gyro-stabiliserat kamerahuvud som används inom TV-, broadcasting- och filmproduktioner för att skapa skakfria bilder inom mängd olika applikationer, som exempelvis vajersystem, kranar, vagnar, rälsar och fordon. NEWTON baseras på Intuitive Aerials stabiliseringsteknik utvecklad för drönaren AERIGON, och såväl kamerahuvudet som kameran och objektivet fjärrstyrs med den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Produkten kommer med en mängd unika funktioner som erbjuder enkel, effektiv och pålitlig användning.

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION.

Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.