Intuitive Aerial säkrar viktig order på NEWTON i USA - Newton Nordic

ace_news

Intuitive Aerial säkrar viktig order på NEWTON i USA

Intuitive Aerial har säkrat en strategiskt viktig order till östra USA:s största leverantör av tjänster med fjärrstyrda kamerasystem, Atlantic Cine Equipment (ACE). Den nya kunden levererar teknik och tjänster till en rad världskända film och tv produktioner som bland annat Oscarsgalan, Golden Globes och Metropolitan Opera.

Intuitive Aerial har nyligen tillkännagett att bolaget ökar fokus på produkten NEWTON. Det gyro-stabiliserade kamerahuvudet NEWTON har stor potential inom flera olika marknadssegment och kan monteras på ett flertal applikationer som är i rörelse. ACE kommer använda och utvärdera NEWTON i flera olika applikationer såsom räls, torn, vajer, kran och på bil.

– Detta är en viktig strategisk order för oss som vi bedömer kommer leda till mycket god exponering av NEWTON – inom en rad världskända amerikanska produktioner. Denna order är ett viktigt första steg för att bygga upp en stark referensplattform och öka försäljningen av NEWTON inom den nordamerikanska regionen. Vi ser mycket fram emot att börja arbeta tillsammans med ACE, säger Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial.

Atlantic Cine Equipment (ACE) har varit aktiva inom både film och TV-marknaden sedan 1986 och är idag östra USA:s största leverantör av tjänster med fjärrstyrda kamerasystem. Bolaget har levererat teknik och tjänster till bland annat Oscarsgalan, Golden Globes, Metropolitan Opera, Victorias Secret och Americas Got Talent. Bolaget utgår ifrån New York, Baltimore och Los Angeles.

Ordern kommer genom det amerikanska dotterbolaget Intuitive Aerial Inc.

Ina Nehr, Marknads- och Kommunikationsansvarig
ina.n@intuitiveaerial.com

Denna information är sådan information Intuitive Aerial AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 mars kl 08.55.

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom James Bond SPECTRE, Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser avseende listningen vid Nasdaq First North är G&W Fondkommission.