Intuitive Aerial nominerade till entreprenörspris av Svensk- amerikanska Handelskammaren - Newton Nordic

Grundarna till Intuitive Aerial AB (publ), Linköpingsbolaget som utvecklar världsledande multirotorhelikoptrar (i vardagsspråk benämnt drönare) för den professionella filmindustrin, har nominerats som ett av fem svenska bolag till The Anders Wall Entrepreneur of the Year Award av Svensk- amerikanska Handelskammaren (SACC-USA).

Urvalskriterierna bakom utmärkelsen, som instiftades 2014 och som delas ut till ett svensk bolag aktivt på den amerikanska marknaden, inkluderar att företaget ska vara etablerat och ha gjort avtryck på marknaden i USA med beprövad teknik. Företaget ska också bedömas ha utomordentlig entreprenörskapacitet, ha goda chanser att bli framgångsrikt i USA och vara en bra ambassadör för Sverige.

– Vi är stolta över att nomineras i ett så gott sällskap och det är extra roligt att det kommer nu när vi nått så stora framgångar med nya kunder, betydelsefull FAA-certifiering och kommande spännande projekt i USA, säger Jonas Lindqvist, styrelseordförande och en av grundarna av Intuitive Aerial.
– Den internationella film- och TV-branschen utgår till stora delar ifrån USA och genom starten av dotterbolaget Intuitive Aerial Inc visar vi nu branschen att vi är här för att stanna.

Utöver Intuitive Aerial är det Bloglovin’, Neo Technology, Toca Boca och Yubico som utgör de nominerade bolagen för 2015 års pris. Alla de nominerade bolagen kommer att ge en presentation inför jury och gäster under Innovate46 2015, en innovationsfokuserad konferens i New York den 14 oktober. Varje företag får presentera företaget och entreprenörskapet bakom, följt av frågor från juryn. Då utmärkelsen är instiftat med entreprenörerna och deras arbete bakom framgången av företaget i åtanke, är det inte produkt, omsättning eller resultat som kommer belysas. Efter presentationerna tillkännager juryn vinnaren som erhåller en prissumma om 25 000 USD.

LINKÖPING, 25 augusti, 2015

Emelie Svensson
Marketing & Communications Manager
Intuitive Aerial AB (publ)
emelie.s@intuitiveaerial.com
+46 (0)70 222 47 97

Intuitive Aerial levererar och erbjuder en världsledande lösning som är helt anpassad för den professionella mediebranschen samt möjliggör filmande från luften med lika stabil bild från luften som på marken. Den egenutvecklade kamerastabiliseringen bygger på avancerad reglerteknik baserad på sensordata från elektroniska gyron, accelerometrar och magnetometer vilket ger möjlighet för kreativt och intuitivt skapande.