Intuitive Aerial genomför fälttester med BBC i Afrika - Newton Nordic

Intuitive Aerial genomför fälttester med BBC i Afrika

Intuitive Aerial meddelar att den brittiska enheten för naturfilmer, BBC Natural History Unit utvärderar NEWTON inför inspelning av kommande högprofilsdokumentärer. BBC har under en tvåmånaders period genomfört ett flertal fälttester med mycket positivt resultat.

BBC, ett av världens största broadcastingbolag, har genomfört fälttester med Intuitive Aerials senaste produkt NEWTON. Med en utvecklad drönarteknik som anpassats för ny användning av kamerastabilisering inom markbundna applikationer, ger NEWTON utrymme för att röra sig på ett helt nytt sätt i obanad terräng. Detta möjliggör mer kreativa och flexibla produktioner för TV- bolagen.

– Vi är mycket glada över den positiva feedback vi har fått från BBC. Vi ser att användningen av BBC inte bara möjliggör affärer mellan bolagen, utan kommer även driva försäljningen bland uthyrningshus och tjänsteföretag i regionen som arbetar runt BBC, säger Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial.

Intuitive Aerial har under året genomfört ett flertal strategiskt riktade demonstrationer med både AERIGON och NEWTON för andra nordiska broadcasting bolag, även där med mycket goda resultat.

– NEWTON har fått ett fantastiskt gensvar sedan lanseringen och vi är mycket stolta över att den har bidragit till en avancerad BBC-produktion där kraven är extremt höga. Detta visar ännu tydligare att våra produkter är unika och av absolut världsklass, avslutar Robin Kahlbom.

Ina Nehr, Marknads- och Kommunikationsansvarig
ina.n@intuitiveaerial.com
+46 (0) 73 263 07 00

Denna information är sådan information Intuitive Aerial AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 september 2016 kl 08.55.

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom James Bond SPECTRE, Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.