Intuitive Aerial fördjupar partnerskap med Swedish Chameleon och förbereder gemensam produktlansering - Newton Nordic

Intuitive Aerial AB (publ), som utvecklar världsledande multirotorhelikoptrar (i vardagsspråk benämnt drönare) för den professionella filmindustrin, tillkännager idag ett fördjupat partnerskap kring produktutveckling med Swedish Chameleon, ett bolag som designat och producerat axelstativ och kameratillbehör till filmbranschen sedan 2010.

Intuitive Aerial (IA) meddelade i december 2014 att de skulle leverera elektronik till Swedish Chameleon (SC) genom en integrationsaffär. Samarbetet mellan bolagen inleddes som en kund-leverantörsrelation, men under arbetet med leveransen identifierade man ett stort antal synergier mellan bolagen och dess produkter. Därför har bolagen valt att ingå ett fördjupat partnerskap kring produktutveckling samt ingått ett nytt produktavtal där IA tar över distribution och försäljning av delar av SCs teknikplattform.

– Swedish Chameleon har lång erfarenhet av att arbeta mot filmbranschen, är otroligt starka inom industriell design och vi har haft ett givande samarbete redan från start, säger Robin Kahlbom, VD på Intuitive Aerial.
– När vi inledde arbetet tillsammans med SC under våren upptäckte vi inte bara synergier, utan också möjligheten att gemensamt ta fram en ny, stark produkt som kompletterar vårt existerande AERIGON™-system inom den professionella film- och broadcast-marknaden. Genom det nya avtalet breddar vi vårt produktutbud inom våra befintliga marknader och introducerar en ny disruptiv produkt.

Den nya produkten kommer att offentliggöras inom kort och visas upp för potentiella kunder på den stora branschmässan IBC2015 i Amsterdam 11-15 september.

LINKÖPING, 27 augusti, 2015

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emelie Svensson
Marketing & Communications Manager
Intuitive Aerial AB (publ)
emelie.s@intuitiveaerial.com
+46 (0)70 222 47 97

Intuitive Aerial levererar och erbjuder en världsledande lösning som är helt anpassad för den professionella mediebranschen samt möjliggör filmande från luften med lika stabil bild från luften som på marken. Den egenutvecklade kamerastabiliseringen bygger på avancerad reglerteknik baserad på sensordata från elektroniska gyron, accelerometrar och magnetometer vilket ger möjlighet för kreativt och intuitivt skapande.