Intuitive Aerial får tysk prestigeorder - Newton Nordic

Intuitive Aerial får tysk prestigeorder

Intuitive Aerial, som utvecklar och säljer multirotor-helikoptrar och stabiliserade kamerahuvuden för den professionella film- och TV- industrin, meddelar idag att det tyska bolaget Professional Motion Technology GmbH, köper ytterligare ett NEWTON-system.

Professional Motion Technology GmbH (PMT) är ett av Tysklands ledande uthyrningsföretag av kamerasystem och annan utrustning för större film- och TV-produktioner i Europa. Bolaget köpte sitt första NEWTON-system i oktober 2015 och utökar nu sitt produktprogram med ytterligare ett NEWTON-system för att möta den ökande efterfrågan av produkten.

– PMT är en mycket viktig strategisk kund för oss, säger Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial. Inom broadcast-industrin i Europa är de en väletablerad och känd aktör med ett stort inflytande över vilka tekniker som används inom branschen. PMT var också en drivande part vid marknads- introduktionen av Spidercam, en produkt som använts vid stora TV- produktioner som till exempel Olympiska Spelen och Fotbolls EM, fortsätter Robin Kahlbom.

PMT använder NEWTON-systemen på ett flertal olika rälssystem och vajerkamerainstallationer i TV-studios och större arenor.

– Vi utvecklade NEWTON för att ta in vår teknik i studios där man av naturliga skäl inte kan flyga med en drönare, förklarar Robin Kahlbom. NEWTON gör allt som vår berömda drönare gör för broadcast-industrin, bortsett från att den inte flyger. Vi ser tydligt att intresset för våra produkter på den europeiska marknaden fortsätter att öka, avslutar Robin Kahlbom.

NEWTON är ett gyro-stabiliserat kamerahuvud som är utvecklat för den professionella film- och TV-industrin. Med Intuitive Aerials unika sensorteknik kan NEWTON användas i rörelse på en mängd olika plattformar, och alltid leverera stabila bilder.

Listpris för ett komplett NEWTON-system inklusive DOMINION kontrollpanel är 40 000€.

Ina Nehr, Marknads- och Kommunikationsansvarig
ina.n@intuitiveaerial.com
+46 (0) 73 263 07 00

Denna information är sådan information Intuitive Aerial AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 oktober 2016 kl 08.45.

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom James Bond SPECTRE, Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.