Intuitive Aerial får order och tecknar leverantörsavtal med BBC - Newton Nordic

Intuitive Aerial får order och tecknar leverantörsavtal med BBC

Drönar- och kamerastabiliseringsföretaget Intuitive Aerial AB har fått en första order av det brittiska public servicebolaget för radio och TV; British Broadcasting Corporation, BBC. Ordern uppgår till cirka 50 000 Euro med tillhörande serviceavtal. I samband med beställningen tecknades även leverantörsavtal.

Ordern från BBC inkluderar produkterna NEWTON, ett gyro-stabiliserat kamerahuvud och kontrollpanelen DOMINION som båda bygger på företagets egenutvecklade kärnteknik för bildstabilisering och kamerastyrning. Produkterna gör det möjligt att skapa mer dynamiskt tittarinnehåll utan att kompromissa på bildkvalitet.

Produkterna kommer främst att användas av BBC’s avdelning för naturprogram, Natural History Unit, NHU, under inspelning av en av företagets kommande högprofilsdokumentärer. Avdelningen är känd för bland annat Blue Planet och Planet Earth.

– NHU är världens största produktionsavdelning för naturprogram. Vi är mycket stolta över att vi kommer att få se våra produkter användas av dem framöver. Det är en ordentlig kvalitetsstämpel för våra produkter och kommer att skapa starka referensvärden för oss, säger Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial.

Intuitive Aerial tecknar även leverantörsavtal med BBC och blir därmed registrerad som godkänd leverantör till mediejätten.

– Avtalet kommer att främja och underlätta för framtida affärer av våra produkter och tjänster inom flera applikationsområden inom hela BBCs organisation. Samtidigt får Intuitive Aerial ytterligare bekräftelse på att våra produkter är av absoluta världsklass, avslutar Robin Kahlbom.

BBC är ett av världens största public servicebolag och omsätter årligen över 5 miljarder brittiska pund.

Ina Nehr, Marknads- och Kommunikationsansvarig
ina.n@intuitiveaerial.com
+46 (0) 73 263 07 00

Denna information är sådan information Intuitive Aerial AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2016 kl 08.45.

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom James Bond SPECTRE, Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION. Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.