Intuitive Aerial bakom två av de nominerade bidragen i världens första drone-filmfestival - Newton Nordic

Intuitive Aerials professionella flygande kameraplattform ligger bakom två av nomineringarna till världens första filmfestival för filmmaterial skapat med hjälp av drönare.

Den 7 mars 2015 går NYC Drone Festival av stapeln i New York – världens första drone-filmfestival. Filmfestivalen grundandes 2014 av landskapsfotografen och filmaren Randy Scott Slavin med syfte att lyfta fram drönarnas innovativa flygteknik och konstnärliga uttryck.

Totalt är 35 filmer nominerade, där materialet ur Intuitive Aerials showreel, som skapats av Per Von Koch och Oscar Ohlson, tävlar som ett av tre bidrag i kategorin “Aerial Showreel”.

– Jag har alltid testat gränserna när det kommer till unika bilder. Om det är någon farkost som jag litar på till 100 procent så är det Intuitive Aerial och deras Aerigon-system. Tillsammans med piloten Oscar Ohlson störtdyker vi med kraftiga bromsningar, drar på upp över 60 km/h och har även testat att lasta på över 12 kilo på den. Aerigon levererar på alla punkter med en otrolig stabilitet i bilden, säger Per Von Koch.

Förutom Per Von Koch och Oscar Ohlsons bidrag är Aerocine med filmen “The Fallout” nominerade. Även det bidraget är filmat uteslutande med Intuitive Aerials flygande proffskameraplattform Aerigon.

– Vi är verkligen stolta över att vara representerade bakom två av nomineringarna i världens första filmfestival för filmer skapade med hjälp av drönare. Det är en indikation på vilka möjligheter våra produkter erbjuder och den professionella nivå våra kunder har, säger Robin Kahlbom, vd för Intuitive Aerial.

Linköping den 2 februari 2015

Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial

Eller se Intuitive Aerials hemsida: www.intuitiveaerial.com

Om Intuitive Aerial AB
Intuitive Aerial AB (publ) levererar och erbjuder en världsledande lösning som är helt anpassad för den professionella mediebranschen samt möjliggör filmande från luften med lika stabil bild från luften som på marken.Den egenutvecklade kamerastabiliseringen bygger på avancerad reglerteknik baserad på sensordata från elektroniska gyron, accelerometrar och magnetometer vilket ger möjlighet för kreativt och intuitivt skapande.
Läs mer på www.intuitiveaerial.com