Historisk filmsekvens ger Intuitive Aerial stort internationellt intresse - Newton Nordic

Historisk filmsekvens ger Intuitive Aerial stort internationellt intresse

Intuitive Aerial AB (publ) skrev historia inom digital film när världens första filmsekvens i Ultra HD slow motion (4K, 1000fps) skapad med en obemannad farkost publicerades av Brainfarm. Filmen innebär att bolagets produkter har fått ett stort genomslag världen över.

Den första april 2015 publicerade Brainfarm världens första filmsekvens utförd med höghastighetskameran Phantom Flex 4K från Vision Research och Aerigon Performance från Intuitive Aerial. I filmen presenterar Curtis Morgan, VD för Brainfarm ett smakprov på de nya, kreativa möjligheterna som öppnas med hjälp av utrustningen. Världsledande nyhetssajter inom teknik som Gizmodo och Engadget har uppmärksammat filmningen. I dag har filmen närmare 700 000 visningar på YouTube.

Även filmbranschen har fått upp ögonen för vad Aerigon-systemet möjliggör med sin kraftfulla lyftkapacitet och stabiliseringsteknik. Enligt bolagets VD Robin Kahlbom bemöts bolaget av ett tydligt ökat intresse och nya kundförfrågningar.

– Efter filmsekvensen har intresset för våra produkter ökat kraftigt. Vi har den senaste veckan fått in ett mycket stort antal nya offert-förfrågningar på Aerigon systemet.

Under veckan deltar Intuitive Aerial tillsammans med kameratillverkarna RED Digital Cinema och Canon på världens största film- och broadcastmässa, NABShow i Las Vegas USA.

– Uppmärksamheten bekräftar styrkan av vårt system. Vi står med mycket bra förutsättningar inför kommande NAB, avslutar Robin Kahlbom.

Se det omtalade Filmklippet: youtu.be/zkMsD1yn1xM

Se Intuitive Aerials hemsida: www.intuitiveaerial.com och www.brainfarmcinema.com

Linköping den 13 april 2015

Robin Kahlbom, VD Intuitive Aerial
+46 (0)73 070 32 02

Om Intuitive Aerial AB
Intuitive Aerial AB (publ) levererar och erbjuder en världsledande lösning som är helt anpassad för den professionella mediebranschen samt möjliggör filmande från luften med lika stabil bild från luften som på marken. Den egenutvecklade kamerastabiliseringen bygger på avancerad reglerteknik baserad på sensordata från elektroniska gyron, accelerometrar och magnetometer vilket ger möjlighet för kreativt och intuitivt skapande. Bolaget har visat en stark omsättningsökning de senaste åren.