Halvårsrapport för för Newton Nordic / Januari – Juni 2022 - Newton Nordic

Halvårsrapport för för Newton Nordic / Januari – Juni 2022

Styrelsen och verkställande direktören för Newton Nordic AB, 556819-1984, avger härmed följande halvårsrapport för koncernen avseende perioden januari – juni 2022.

VD HAR ORDET

Första halvåret har varit en väldigt intensiv period för bolaget då komponentsbrist hos de flesta av våra leverantörer har varit väldigt omfattande och stora resurser har därför varit tvungna att lägga ner på att hitta alternativa lösning för att kunna fortsätta vår legotillverkning. Bolaget har även under perioden slutfört de kostandsbesparingsprogram som styrelsen beslutade om vid årsskiftet 2021 med syfte att minska bolagets operativa kostnader med cirka 5 Mkr per år. Vi har även under perioden lyckats förbättra vår bruttomarginal vilket kommer bidra till ett starkare kassaflöde och ett förbättrat rörelseresultat under de kommande kvartalen. Bolaget har nu en helt ny organisation på plats och de operativa kostnaderna är nu anpassade till verksamheterna och vår målsättning är att vi ska kunna uppvisa ett positivt rörelseresultat redan under andra halvåret 2022.

Intäkterna hamnade på cirka 8,9 Mkr för första halvåret vilket är en omsättningsökning med hela 296% jämfört mot tidigare verksamhetsår på 3.0 Mkr. Täckningsbidraget för perioden uppgick till 29,78% vilket ligger i linje med vårt budgeterade mål för Newtons och IPs verksamhet. Bruttoresultatet före operativa kostnaderna uppgick till cirka 2,6 Mkr. Bolaget hade även under perioden engångskostnader som uppgick till cirka 3,5 Mkr och de härleder uteslutande till den tidigare ledningen som blev uppsagd under vintern 2021. Rörelseresultatet exklusive engångsposter och avskrivningar uppgick till ett positivt resultat om cirka 51 kSEK vilket enligt mig är ett tydligt tecken att vi är på rätt väg framåt med verksamheten.

Vårt fokus ligger nu uteslutande på att öka bolagets försäljning och vi ska ta nya marknadsandelar både inom Newtons och för dotterbolaget Influencer Panels verksamhet under de kommande kvartalen och samtidigt ska vi även förbättra våra rörelsemarginaler något ytterligare.

Avslutningsvis så kan jag meddela att bolaget arbeta med att återfå en marknadsnotering pågår parallellt och när vi har mer information om detta som kan delges så kommer vi att kommuniceras ut detta via ett pressmeddelande som samtliga aktieägare kan läsa. Denna fråga är högst prioriterad av både mig och de övriga i styrelsen och vår målsättning är att kunna återkomma om noteringsfrågan under fjärde kvartalet 2022.

25 augusti 2022

Danjal Kanani