Filmdrönaren AERIGON bakom unik scen i James Bond Spectre - inspelad mitt i centrala London - Newton Nordic

Filmdrönaren AERIGON bakom unik scen i James Bond Spectre – inspelad mitt i centrala London

Intuitive Aerial AB (publ), som tillverkar världsledande multirotorhelikoptrar (i vardagsspråk benämnt drönare eller UAV:er) för den professionella filmindustrin, kan idag avslöja att ett AERIGON™-system användes under inspelningen av en scen i den senaste James Bond-filmen Spectre. Filmen hade premiär på svenska biografer den 30 oktober.

Brittiska Helicopter Film Services (HFS) flög ett av sina AERIGON-system strax ovanför takåsarna i närheten av Trafalgar Square i centrala London, under inspelningen av en scen där Bond, som spelas av Daniel Craig, skyndar upp för en brandstege. AERIGON, som är känd för sin marknadsledande prestanda och lastkapacitet, var utrustad med en RED Dragon 6K-kamera med Zeiss Master Prime-objektiv. Den här kombinationen gjorde det möjligt för HFS att med hög precision fånga den dramatiska sekvensen i Ultra-HD-upplösning.

AERIGON utvecklas och tillverkas av Linköpingsföretaget Intuitive Aerial och det är den första professionella flygande kameraplattformen skräddarsydd för film- och TV-produktioner. Den kan användas tillsammans med i stort sett alla moderna produktionskameror och -objektiv, vilket låter filmskapare förverkliga kreativa scener som annars hade varit mycket svåra – om inte omöjliga – att få till.

– Den här specifika scenen hade inte gått att göra utan AERIGON, säger Jeremy Braben, chefsfotograf och grundare av HFS.

– AERIGON gjorde det möjligt för oss att komma nära inpå dramatiken i scenen, mitt i natten och mitt i centrala London.

Scenen krävde kamerasvepningar precis ovanför hustaken, vilket är för lågt för en traditionell helikopter att hantera på ett säkert sätt. HFS var tvungna att ansöka om specialtillstånd från brittiska Civil Aviation Authority (CAA) för att få flyga, eftersom sekvensen skulle spelas in på natten och i en så pass myllrande del av staden.

– Tack vare AERIGONs otroliga stabilitet kunde vi fånga den här scenen på kort tid. Filmskaparna kunde förverkliga sin kreative idé och vi kunde fånga den på grund av den flexibilitet och pålitlighet som AERIGON-systemet erbjuder, avslutar Braben.

HFS har varit en kund till Intuitive Aerial sedan 2014 och de har redan använt sina AERIGON- system i produktioner av flera tunga filmtitlar, såsom Avengers: Age of Ultron och Into the Woods. De är ett av världens ledande företag inom luftburen filmning och fotografering med hjälp av traditionella helikoptrar, flygplan och UAV:er, och de nischar sina professionella tjänster mot stora spelfilms-, TV- och reklamfilmsproduktioner.

LINKÖPING, 12 november, 2015

Robin Kahlbom
Intuitive Aerial AB (publ)

Emelie Svensson
Marketing & Communications Manager
Intuitive Aerial AB (publ)
emelie.s@intuitiveaerial.com

Intuitive Aerial utvecklar och tillverkar professionella, fjärrstyrda kameraplattformar för högkvalitativa film-, TV- och reklamproduktioner. Bolaget erbjuder AERIGON, marknadens första fjärrstyrda, flygande kamerasystem för professionella produktionskameror. Med egenutvecklad kamerastabilisering baserad på avancerad reglerteknik, möjliggör AERIGON kreativt och intuitivt filmande med lika stabil bild från luften som på marken. Systemet har använts i en rad storskaliga film- och TV-produktioner såsom Disneys Into the Woods, Marvels Avengers: Age of Ultron och naturdokumentärer för BBC, National Geographic och Animal Planet. Bolaget erbjuder också NEWTON, ett stabiliserat kamerahuvud avsedd för användning i situationer där det inte är möjligt eller tillåtet att flyga, såsom i TV-studios eller stora eventarenor. Både AERIGON- och NEWTON-systemen styrs trådlöst via den sofistikerade kontrollenheten DOMINION.

Intuitive Aerial har sitt huvudkontor i Linköping och är listat på Nasdaq First North sedan januari 2015. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.